
Schválená novela zákona o provozu na pozemních komunikacích vzbuzuje značnou míru kontroverze a přináší mnoho otázek ohledně zvýšení maximální povolené rychlosti na úsecích dálnic ze současných 130 km/h na 150 km/h. Zdánlivě pozitivní krok směrem k rychlejšímu pohybu na silnicích může mít řadu potenciálních negativních důsledků pro silniční bezpečnost, plynulost provozu i životní prostředí.
Proč může zvýšení rychlosti představovat problém
Když pomineme jednoznačný technický pokrok v automobilovém průmyslu, stav českých dálničních sítí na tom není úplně nejlépe a tím pádem se nabízí otázka, zda je zvýšení rychlosti na 150 km/h opravdu tím správným krokem.
K tématu se krátce vyjádřil i dopravní expert z platformy VIZE 0 Roman Budský, dle kterého přinese změna spíše rizika, než řešení.
Zvýšení maximální povolené rychlosti na 150 km/h je podle něj spojeno s řadou problémů. Aktuální limit – 130 km/h, který je i tak o 10 km/h vyšší, než doporučuje Evropská rada, je podle něj dostačující. Zvýšení rychlosti by podle něj ještě více přispělo k už tak výraznému rozdílu mezi rychlostí osobních vozů a těžkých nákladních aut, jejichž rychlostní limit je 80 km/h. To by bezpochyby přineslo řadu bezpečnostních rizik spojených s delší brzdnou dráhou automobilů.
Roman Budský popisuje změnu v brzdné dráze: “Automobil jedoucí rychlostí 150 km/h bude mít oproti tomu jedoucímu 130 km/h delší brzdnou dráhu o celou třetinu.”
Další obavy vycházejí i z toho, že změny budou zavedeny pouze na určitých úsecích dálnic:
“Těžko zaručit, že rozjetí řidiči v ostatních úsecích disciplinovaně zpomalí své tempo. Ostatně dané povolení s sebou pro mnohé ponese i sdělení, že vysoká rychlost zase tak nebezpečná není, takže proč si lámat hlavu s respektováním nějakých rychlostních limitů – třeba i mimo dálnice.”
S vyšší povolenou rychlostí přichází nejen bezpečnostní obavy, ale i otázky v oblasti ochrany životního prostředí. Vyšší rychlosti automobilů znamenají i větší spotřebu pohonných hmot, což v konečném důsledku znamená vyšší míru emisí CO2.
Eliminace CO2 a podpora ekologického provozu vozidel je v současné době možná, pokud si zakoupíte elektronickou dálniční známku přes osvědčený portál CZDalnice. Tímto jednoduchým krokem můžete přispět ke snižování uhlíkové stopy způsobené provozem na dálnicích.
Vybrat si můžete z následujících platností dálničních známek:
- Roční dálniční známka – nejvyužívanější typ známky pro maximální pohodlí při jízdě po dálnici
- Měsíční dálniční známka – levnější řešení, využitelné pro pracovní cesty nebo dovolené
- Desetidenní dálniční známka – vhodná pro kratší dovolené, či jiné cesty
- Jednodenní dálniční známka – nová varianta od března 2024, platí pouze do půlnoci stejného dne – ne 24 hodin!
Existuje nějaké vhodné řešení?
“Podle mého by se mělo jednat nikoliv o zvyšování maximálně povolené rychlosti, ale naopak maximální průměrné rychlosti. A tady je u nás co napravovat.”
Na místě by dle dopravního experta bylo spíše zvyšování maximální průměrné rychlosti na dálnicích. To by bylo dosažitelné díky lepší koordinaci a umístění omezení na dálnicích. Konkrétně je nežádoucí, aby se místa s dopravním omezením nevyskytovala příliš blízko u sebe. Nutné je taky uvažovat o nutné délce existence omezení. Tomu by dle něj mohl pomoci dvousměnný provoz a práce o víkendech. K plynulosti dálničního provozu by také mohlo přispět využívání moderní telematiky, které by řidiče včas upozornilo na dopravní omezení, popřípadě mu i nabídlo možnou náhradní trasu k objetí omezené části.